دسته‌هاسوغات کرمان کرمان

کلمپه ، سوغات شیرین کرمان!

کلمپه سوغات خوشمزه و بی همتای کرمان اگر چه همچون سایر داشته های سنتی و تاریخی این استان مورد بی توجهی واقع شده اما هنوز هم تنور تولید آن داغ و بازار فروشش شیرین است.

از زمانهای دور، کرمانیها با بهره گیری از آنچه که در دسترسشان بوده در پخت غذاها و شیرینی های محلی دستی بر آتش داشته اند؛ در بین همه انواع خوردنی هایی که دست پخت زنان این خطه بوده کلمپه اما، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده تا جایی که امروزه به عنوان معروف ترین سوغات خوردنی کرمان در بازار در کنار زیره و قاووت و پسته شناخته می شود.

از گذشته تاکنون مرسوم بوده است که برای تهیه این شیرینی، خمیر تهیه شده از آرد مخصوصی به نام آرد سهن را به اندازه یک نعلبکی پهن کرده و خرمای هسته گرفته شده به همراه گردو روی آن گذاشته و با تکه خمیر دیگری روی آن را پوشش داده و ادویه های مخصوصی به آن اضافه می شود؛ زنان قدیمی کرمان این شیرینی را مانند نان در تنور می گذاشتند اما امروزه  فر جای تنور را گرفته است.

سطح روی این شیرینی هم توسط قالبهای مخصوصی طرح زده می شود که حکایت از ظرافت هنری مردمان این خطه دارد.

شیرینی سنتی نشان دهنده ظرافت کویرنشینان

نکته حایز اهمیت اینکه خرمای استفاده شده در این شیرینی، محصول نخلستان های خود استان است، روغن حیوانی و گردویی هم که در آن به کار می رود  از مناطق سردسیر کرمان به دست می آید؛ ادویه ها و گیاهان معطر از جمله زیره یا قرنفل هم که محصول خود کرمان بوده و این از هنر کویرنشینان خونگرم است که از همه آنچه که در دسترس داشته اند برای پخت شیرینی مقوی و بی ضرری بهره گرفته اند که مزه اش پای دندان هر کس که آن را خورده، می ماند.

استفاده از هیزم و تنور جای خود را به فر داده است

آن زمانی که نفت و چراغهای نفتی وجود نداشت، زنان کرمانی برای تهیه کلمپه از آتش هیزم استفاده می کردند که این کار بر خوشمزگی این شیرینی می افزود.

اما با گذشت زمان، پخت کلمپه درون فرهای مخصوص انجام می گیرد که هفت، هشت سالی هم هست که شکل کاملا صنعتی به خود گرفته است.

در این روش، با دستگاههای پیشرفته خرما هسته می شود همچنین تهیه خمیر هم به وسیله همین دستگاهها انجام می شود و با کمترین دخالت دست، این شیرینی پخت می شود.

البته هنوز هم شکل سنتی تهیه این شیرینی مرسوم است اما کم کم همه در حال صنعتی کردن کارگاههای خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *