دسته‌هانکته ها و ترفندها

تاثیر خوردن شیرینی بر روی رفتارهای انسان

شیرینی

گروهی از روان‌شناسان دانشگاه داکوتای شمالی در یک مطالعه جدید دریافته‌اند افرادی که تمایل زیادی به خوردن شیرینی جات دارند، واقعا انسانهای مهربانی هستند و تمایل بیشتری برای ابراز محبت و کمک کردن به دیگران دارند.

به نقل از دیلی اکسپرس نوشت: این روان‌شناسان آمریکایی در این مطالعه دریافتند افرادی که خوردن شکلات و شیرینی را به چوب شور و کراکر نمکی ترجیح می‌دهند، بیشتر تمایل دارند که به دیگران و حتی غریبه‌های نیازمند، کمک کنند و بعلاوه در فعالیت‌های همیاری اجتماعی و گروهی مانند پاکسازی شهرشان، بیشتر شرکت می‌کنند.

دکتر جان کاربر استاد روان‌شناسی اجتماعی در دانشگاه داکوتای شمالی که سرپرستی این مطالعه را نیز بر عهده داشت می‌گوید: در این مطالعه که عادات غذایی بیش از ۴ هزار زن و مرد آمریکایی مورد بررسی قرار گرفت مشخص شد که افرادی که مزه‌های شیرین را به مزه‌های شور و ترش ترجیح می‌دهند مهربان‌تر و با محبت ترند.

روان‌شناسان می‌گویند: به این ترتیب می‌توان با شناسایی سلیقه افراد در انتخاب نوع خوردنی مورد علاقه‌شان، تمایل آن‌ها را برای کمک به دیگران پیش بینی کرد.

شیرینی‌ها یکی از محصولات پر فروش در جهان هستند. این محصولات شامل شیرینی‌های قنادی، کیک‌ها، بیسکوییت‌ها، کلوچه‌ها و غیره هستند. برخی افراد، به عنوان یک دلچسب سرخوشی، اغلب به میان وعده‌ها یا دسرهای پس از غذا با مصرف شیرینی‌ها روی می‌آورند.

اما آیا مصرف شیرینی‌ها فقط عاملی برای شگفت‌انگیز کردن طعم دهان است یا تاثیرات شناختی و رفتاری ویژه‌ای نیز دارد؟ در این مقاله به بررسی تاثیر خوردن شیرینی بر رفتارهای انسان می‌پردازیم.

افزایش سطح سراتونین یکی از تاثیرات خوردنی شیرینی‌ها بر روی رفتارهای انسان، افزایش سطح سراتونین در مغز است. سراتونین یک ترانسمیتر یا ماده شیمیایی در مغز است که در نقش کنترل تنش، خواب، خلق و خو، و روحیه موثر است.

در یک مطالعه، افرادی که قبل از راه‌ اندازی وظیفه، یک قطعه پای شیرینی می‌خوردند، نسبت به افرادی که انجام وظایف خود را با یک قطعه کوچک نوار سبوس می‌آغاز کردند، علاوه بر افزایش ولتاژ مغزی، نشانه‌های بهتری از یک زندگی اخلاقی و‌ سازنده داشتند.

به طور کلی، مصرف شیرینی‌ها به خصوص آن‌هایی با بالاترین میزان قند، می‌تواند به افزایش سطح سراتونین در بدن کمک کند، که با تغییراتی در میزان احساسات طیف وسیعی از ازمایشات روان‌شناختی مربوط به افزایش چشمگیر ارتباط دارد.

افزایش انرژی یکی دیگر از تاثیرات مصرف شیرینی‌ها، افزایش انرژی در بدن است. شیرینی‌ها شامل قند، چربی، پروتئین، و ویتامین‌هایی مانند ویتامین ب و ویتامین سی هستند که همگی مواد غذایی مهم برای بهبود انرژی بدن هستند.

به عنوان مثال، برخی آهنگران قدیمی در طول روز با خوردن شیرینی قندی انرژی خود را بالا می‌بردند. با این حال، شیرینی هایی که دارای میزان بالایی از قند هستند، بعد از مصرف کوتاه مدت، انرژی ناشی از قند را باعث افزایش سطح قند خون می کنند که می تواند از پایین آوردن سطح انرژی و ایجاد احساس خواب آلودگی ناشی شود.

افزایش سطح قند خون مصرف شیرینی و دیگر خوراکی‌های قندی ممکن است باعث افزایش سطح قند خون شود. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف شیرینی‌هایی با میزان قند کمتر، ممکن است به جلوگیری از افزایش سطح قند خون کمک کند.

از طرف دیگر، افزایش سطح قند خون در بدن می تواند در سطح اضطراب و تنش افزایش یابد. این، به دلیل این است که افزایش قند خون، به عنوان یک جسم فیزیولوژیک، در پاسخ به تنش های فرازمینی ایجاد می شود. این افزایش موقتی بوده و در مدت کوتاهی رخ می دهد.

افزایش سطح چندامینوپتید چندامینوپتید یک هورمون طبیعی است که در برخی داروهای ترکیبی ، مثل ویژن E، استفاده می شود. مصرف شیرینی با میزان قند و بالا، می‌تواند به افزایش سطح چندامینوپتید در بدن کمک کند. این هورمون باعث ایجاد احساس شادی و شور و انرژی می شود.

بیشترین تاثیر مصرف شیرینی به دلیل مواد غذایی درون آن است. این مواد غذایی شامل قند، چربی، پروتئین و مواد مغذی دیگر است. در صورتی که شیرینی، به عنوان یک مواد غذایی، در خور توجه باشد، می تواند به ویژگی‌های شایستگی های یک ماده غذایی داده شود.

نتیجه‌گیری امروزه شیرینی‌ها جزو محصولات محبوب مردم در سراسر جهان به شمار می‌روند. با توجه به اثر شگفت‌انگیز مصرف شیرینی‌ها بر رفتار انسان، مصرف آن ها نه تنها در حفظ سلامت روان بلکه در بهبود عملکرد روزانه انسان نیز مفید است. با این حال، بهترین روش برای استفاده از شیرینی‌ها، سلامتی و مواد مغذی آن‌ها را در نظر گرفته و مصرف آن‌ها در سطح کنترل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *