دسته‌هادستور پخت سبک زندگی سوغات کرمان غذاهای سالم کرمان

همه چیز درباره کلمپه کرمان

کلمپه

آشنایی با کلمپه کرمان

معروفترین و خوش مزه ترین سوغات استان کرمان کلمپه میباشد

در این نوشته قصد داریم تا شما را با یکی از معروف ترین سوغات کرمان یعنی کملمپه و خواص کلمپه اشنا کنیم. برای خرید کلمپه میتوانید به صورت انلاین یا تلفنی این سوغات کرمان را سفارش دهید

معرفی شرینی کلمه کرمان

کُلُمْپه نوعی شیرینی است که یکی دیگر از سوغات مهم کرمان به شمار می رود که دارای تاریخچه طولانی و خواص درمانی متعدد است که در گذشته با استفاده از روغن های حیوانی ، خرمای نخلستان های کرمان و برای پخت آن از هیزم استفاده می شده ولی امروزه با انواع قالب های صنعتی با اشکال مختلف و با استفاده از دستگاه و نه دست تهیه و تولید می شود .

کلمپه ظاهری شبیه کلوچه دارد با این تفاوت که درون آن مخلوطی از خرمای چرخ شده همراه با گردو  ، پودر هل و طعم‌دهنده‌های دیگر قرار می‌دهند و  برای تزئین آن معمولاً از پودر پسته یا کنجد استفاده می‌شود.

پیشینه کلمپه کرمان

گفته می شود که خاستگاه اصلی کلمپه شهر بم است اما امروزه در همه جای استان کرمان به ویژه شهر کرمان تولید و عرضه می شود.

در گذشته زنان کرمانی کلمپه را برای مراسم و زمان های خاصی از سال مانند نوروز، آن هم با روش کاملاً سنتی می پختند. آن ها با استفاده از روغن محلی، خرمای نخلستان های کرمان و آتش هیزم کلمپه ها را با تزئینات ساده درست می کردند اما این روزها کلمپۀ کرمان به عنوان یکی از مهم ترین سوغات این استان به شکل انبوه و صنعتی تولید می شود.

خواص کلمپه

همه محصولات و مواد غذایی دارای مواد مفید و سودمندی هستند که در هنگام مصرف در بدن انسان جذب شده و برای او سودمند خواهند بود.

اما برخی از محصولات دارای ارزش غذایی بسیار بیشتری بوده و از این نطر بیشتر توجه مصرف کنندگان و مشتریان را به خود جلب می نماید. بدون شک کلمپه خرمایی که در کرمان تولید می شود یکی از بهترین محصولات غذایی تولید شده در ایران است.مهمترین خواص کلمپه

• تقویت عمومی بدن
• رفع ضعف و بی حالی
• سرشار از ویتامین د
• انرژی زا
• اشتها آور
• تقویت کننده قوای جنسی

استفاده از کلمپه خرمایی برای تغذیه کودکان و نوجوانان در مدارس

متخصصین علوم تغذیه همواره به خانواده ها و به ویژه بانوان و مادران توصیه می کنند که از این محصول غذایی ارزشمند برای تغذیه کودکانشان استفاده کنند زیرا همانطور که می دانید کودکان در طول روز به انجام فعالیت های بسیار زیاد بدنی مشغول هستند و به سرعت انرژی بدنشان از بین می رود لذا نیازمند تامین سریع مواد قندی برای سوخت رسانی به مولکولهای بدنشان بوده و بهترین سوخت بدن نیز مواد قندی می باشد و بهترین منبع مواد قندی نیز خرماست و بهترین محصول غذایی تولید شده به وسیله خرمانان خرمایی و کلمپه کرمانی می باشد.

محتویات کلمپه

کلمپه از دو بخش اصلی تشکیل می شود: یک بخش بیرونی که ظاهر کلوچه مانند آن را تشکیل می دهد و یک بخش درونی که جداگانه درست می شود و بعد درون خمیر کلمپه قرار می گیرد.

در مجموع آنچه برای درست کردن این شیرینی خوش عطر و طعم باید تهیه کرد عبارت است از: روغن جامد، آرد سفید گندم، زردۀ تخم مرغ، شیر پاستوریزه، بکینگ پودر، کنجد، مغز گردو، مغز پسته، خرما، پودر هل، دارچین، زعفران، شکر و گلاب

طرز تهیه کلمپه کرمان

هر شهری از ایران دارای سوغاتی ها و خوراکی های بومی بسیاری است که می توان گفت هر یک طعم و عطر خاصی دارند و بسیار مورد علاقه همه می باشند. شهر کرمان نیز از این قاعده مستثنا نیست زیرا شیرینی بسیار خوشمزه ای به نام کلمپه را دارا می باشد.

کلمپه که شیرینی سنتی این شهر است و تقریبا مانند کلوچه است اما با بافتی لطیف تر و مغزی بسیار خوشمزه که از ترکیب گردو به همراه ادویه جات مخصوص تهیه می شود و بر روی آن از پسته و یا کنجد برای تزیین استفاده می شود.

اما کلمپه به گونه ای دیگر نیز تهیه می شود اینکه همراه با مغز گردو و ادویه جات از خرما نیز استفاده می کنند. طبع این شیرینی گرم بوده و صرف آن همراه با چای بسیار عالی ست و همچنین می توان کلمپه را به مدت طولانی در محیط خشک نگهداری نمود.

طرز تهیه و روش پخت شیرینی کلمپه خرمایی اصیل کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *