دسته‌هادستور پخت سبک زندگی غذاهای سالم

ارگانیک به چه معناست؟

خیلی از ما هنوز به طور دقیق نمیدونیم ارگانیک به چه معناست و تفاوت بین میوه‌ها، سبزیجات و محصولات حیوانی ارگانیک و غیرارگانیک در چیه؟ حتی اگر تعریف واژه ارگانیک رو بدونیم از خودمون سوال می پرسیم با توجه به تفاوت قیمت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک آیا ارزش داره محصولات ارگانیک بخریم؟ با راهنمای معقول ارگانیک هاب منطقی تصمیم بگیرید…

یک تعریف

وزارت کشاورزی و امور روستایی (DEFRA) ارگانیک رو اینطور تعریف میکنه:

‘مواد غذایی یا محصول ارگانیک محصول یک سیستم کشاورزی است که از کود‌های شیمیایی، سموم، هورمون ها و مواد افزودنی خوراک دام استفاده نمی‌کنند. تابش اشعه و استفاده از ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) یا محصولاتی که توسط GMO‌ها تولید شده‌اند، عموما توسط قوانین ارگانیک ممنوع شده‌اند.
کشاورزی ارگانیک یک رویکرد سیستم به تولید است که در جهت تولید پایدار زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی است. در عوض، سیستم‌های کشاورزی به تناوب زراعی، کود‌های حیوانی و گیاهی، برخی وجین دستی و کنترل بیولوژیکی آفات متکی هستند.’

غذای ارگانیک
غذای ارگانیک

کشاورزی ارگانیک

کشاورزی ارگانیک توجه زیادی به طبیعت داره. کشاورزی ارگانیک به معنی استفاده کمتر از مواد شیمیایی در زمین مانند کود‌های مصنوعی (شیمیایی) است که می‌توانند آب‌راه‌ها را آلوده کنند. عدم استفاده از مواد شیمیایی حیات وحش و تنوع زیستی بیشتر رو به وجود میاره و حفظ میکنه. علاه براینها عدم وجود دارو‌های دامپزشکی مثل آنتی بیوتیک‌ها در پرورش دام و دوری از اصلاح ژنتیکی یکی دیگر از مزایای کشاورزی ارگانیک محسوب میشه. همچنین کشاورزی ارگانیک می‌تواند مزایایی برای رفاه حیوانات هم دارد، به طوری که فضایی برای حیواناتی که نیازمند نگهداری در وضعیت‌های طبیعی تر و آزادتری هستند، ایجاد میکند.

برچسب ارگانیک

به دنبال برچسب‌هایی مثل انجمن خاک (Soil Association) باشید. این استانداری عالی برای برچسب زنی ارگانیک است. در قوانین اتحادیه اروپا غذا‌های ارگانیک نیاز به تایید سازمان صدور گواهینامه ارگانیک دارن، که بازرسی‌های منظم را برای حصول اطمینان از این که مواد غذایی از یک مجموعه سخت مقررات دقیق مربوط به روش‌های تولید و برچسب زدن برخوردار هستن، انجام میشه. برای اینکه خوراک کامپوزیت با عنوان ارگانیک برچسب شوند، حداقل باید ۹۵% مواد تشکیل دهنده آن‌ها از گیا‌هان یا حیوانات تولید شده ارگانیک باشه.

از آنجایی که بعضی از مواد به صورت ارگانیک در دسترس نیستن، استفاده از لیستی از مواد غذایی غیرارگانیک به صورت مشخص اعلام شده و استفاده از آن ها مجاز است، با این حال استفاده از تمام رنگ‌های مصنوعی و شیرین کننده‌ها در مواد غذایی ارگانیک ممنوع هستن.

تحقیقات علمی

مواد غذایی ارگانیک دارای مواد مغذی بیشتری هستند، این ذهنیت در غالب افراد جامعه شکل گرفته است با این حال دانشمندان کاملاً متقاعد نشده‌اند که ادعا‌های سلامتی کاملاً درست است، زیرا تحقیقات انجام شده از نظر تراکم مواد مغذی نتایج پایداری نشان نداده است.

در سال ۲۰۰۹، گزارشی که توسط آژانس استاندارد مواد غذایی منتشر شد، نتایج تحقیقات و  مطالعات قبلی را در مورد مزایای مواد مغذی محصولات ارگانیک و معمولی به طور خلاصه بیان کرده است. نتیجه این گزارش این است که محصولات ارگانیک در مقایسه با معادل‌های غیر ارگانیک مزایای سلامتی قابل توجهی را دربر ندارند. اما تنها چیزی که قطعیت دارد این است که مواد غذایی ارگانیک نسبت به محیط زیست و دام‌ها کمتر مضر هستند و نسبت به غذا‌های تولیدی معمولی سالم‌تر هستند، به همین دلیل تقاضا برای محصولات ارگانیک در حال افزایش است.

ناگفته نماند که شواهد زیادی مبنی بر وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و امگا۳ بیشتر در محصولات ارگانیک وجود دارد – گرچه گاهی اوقات فقط تفاوت کمی ‌وجود دارد. یک بررسی سیستماتیک نشان داده که مقادیر بیشتری از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها در بعضی (اگرچه نه همه) از میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک و همچنین مقادیرکم‌تری از ته‌مانده‌های سموم و فلزات سنگین وجود داره.

خرید محصول ارگانیک

مواد غذایی ارگانیک زمانی که مستقیم از یک کشاورز یا تولید کننده، از بازار کشاورزان یا فروشگاه مزرعه خریداری می‌شوند، ارزان‌ترین هستند. اما متأسفانه، اکثر ما نمی‌توانیم مستقیماً از تولید کننده به مواد غذایی ارگانیک دسترسی داشته باشیم. عدم دسترسی سریع باعث میشه که قیمت محصولات ارگانیک نسبت به معادل اصلی غیر ارگانیک موجود در سوپر مارکت‌ها تفاوت چشمگیری داشته باشه.

اگر مشکل بودجه دارید اما دوست دارید غذای ارگانیک بیشتری بخرید،باید بدونید که برخی از محصولات ارگانیک قیمت کمتری نسبت به محصولات غیر ارگانیک اعلاء دارند. ممکن است به طرز خوشایندی سورپرایز شده باشید. می‌توانید لیست خرید رو اولویت بندی کنید. کالا‌هایی مانند آرد ارگانیک، شیر، نان و کره میتونن ارزان تر باشن، همانطور که محصول فصلی تازه مانند انواع سبزیجات مناسب برای سالاد و  سایر گیا‌هان می‌توانند ارزان‌تر باشند. اگر قیمت‌ها را مقایسه کنید، در واقع متوجه میشوید که بیشتر برند‌های ارگانیک از معادل‌های معمولی خود ارزان تر هستند و اغلب در پیشنهاد ویژه قرار می‌گیرند.

علاوه بر تغذیه دلایل دیگری وجود دارد که مردم غذا و محصول ارگانیک را برای دوری از آفت کش‌ها و نگرانی‌های زیست محیطی انتخاب می‌کنند – مانند مزه. جنبش ارگانیک باعث بهتر شدن خاک می‌شود و به نظر می‌رسد که در طولانی مدت، کشاورزی ارگانیک برای کیفیت کلی خاک بهتر است. فراموش نکنیم که مهمترین عامل در رژیم غذایی شما، تا آنجا که به میوه و سبزیجات مربوط می‌شود، خوردن هر چه بیشتر و متنوع آن‌ها تا حد ممکن است.

خوردن ۱۰۰٪ مواد غذایی ارگانیک یک انتخاب سخت و یک قدم بلند برای رسیدن به سلامت کامل است، بخاطر داشته باشید که غذا‌های سالم و مرغوب زیادی در اطراف ما وجود دارند که دارای گواهینامه ارگانیک نیستند – مانند ماهی‌های پرورشی، گوشت طبیعی (گوشت حیواناتی که در فضای باز و مراتع پرورش یافته است) و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *