دسته‌هاسبک زندگی غذاهای سالم مزرعه لبنیات

آرد سهن و خواص آن

خواص آرد سهن

حتما شما نیز هنگام سفر به شهرهای مختلف به سراغ بازارها و رستوران‌های کوچک و بزرگ محلی می‌روید تا با چشیدن خوراکی‌ها و غذاهای محلی، بیش از پیش با فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن جا اجین شوید. علاوه بر این که این غذاها ذهن شما را با طعم‌هایی جدید و شگفت‌انگیز جادو می‌کنند، از مواد طبیعی و بومی آن منطق تهیه شده‌اند و برای بدن دارای خواص زیادی هستند. یکی از خوراکی‌هایی که بهتر است حتما آن را امتحان کنید، شیرینی لذیذ از استان کرمان، به نام کماچ سهن است. کماچ سهن شیرینی محلی است که با خرمای درجه یک و آرد سهن تهیه می‌شود و نه تنها برای بدن ضرر و زیان ندارد؛ بلکه هم‌زمان بسیاری از مواد و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. آرد سهنی که در تهیه کماچ سهن استفاده می‌شود، در حقیقت آرد جوانه گندم است. اگر بخواهیم تمام خواص این آرد را برای شما توضیح دهیم، یک لیست بی‌ انتها ساخته می‌شود. با ما همراه باشید تا با برخی از خواص آرد سهن یا همان آرد جوانه گندم بیش‌تر آشنا شوید.

ارزش غذایی

پیش از توضیح خواص آن بهتر است ابتدا درباره ارزش غذایی برخی از مواد سازنده آن بدانید.

  • ویتامین‌ها:

B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (پانتوتنیک اسید)، B6، B9 (فولات)، E و…

  • مواد معدنی:

کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز، سلنیوم

خواص آرد سهن

جوانه گندم

همان طور که مشاهده کردید، سهن دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است. در ادامه به توضیح مختصر برخی از خواص آرد سهن می‌پردازیم.

  • آرد سهن برای تقویت سیستم ایمنی:

همان طور که می‌دانید آنتی اکسیدان‌ها در تقویت سیستم ایمنی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. پروتئین‌های گیاهی درون جوانه گندم فعالیت این آنتی اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهند و در نتیجه سیستم ایمنی در محافظت از بافت‌های بدن و از بین بردن انواع عفونت‌ها، بیش از پیش تقویت می‌شود.

  • آرد سهن برای تقویت و سلامت سیستم عصبی:

جوانه گندم منبع مناسبی برای تامین اسیدهای چرب گیاهی مفید بدن است. برای مثال، امگا 3 درون جوانه گندم می‌تواند به تنظیم سیستم عصبی بدن کمک کند و ویتامین ب آن نیز می‌تواند استرس را تا حد زیادی کاهش دهد. جوانه گندم می‌تواند منبع مناسبی برای تامین انرژی مورد نیاز سلول‌های عصبی باشد.

  • می‌تواند قدرت باروری را افزایش دهد.
  • آرد سهن، مناسب‌ترین منبع انرژی برای ورزشکاران:

همان طور که می‌دانید بدن برای ادامه حیات نیاز به انرژی دارد و این داستان درباره افراد ورزشکاران اهمیت خاصی دارد. جوانه گندم، حاوی میزان مناسبی از انواع اسید چرب، پروتئین، مواد معدنی (از جمله کلسیم)و… است و مصرف مرتب آن می‌تواند به تامین انرژی، افزایش عملکرد و قدرت بدن در حین انجام فعالیت ورزشی و… شود.

  • آرد سهن، موثر در جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها:

یکی از موادی که موجب می‌شود تا این آرد (پودر جوانه گندم)، گزینه‌ای بسیار عالی در رژیم افراد دیابتی یا افراد دارای مشکلات عروقی باشد، اسید فولیک است. این ماده، با کاهش میزان هموسیستئین در بدن، موجب کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن مانند دیابت و… می‌شود.

  • آرد سهن، ضامن سلامت قلب:

جوانه گندم تشکیل‌دهنده اش دارای انواعی از اسیدهای چرب ضروری مانند اولئیک اسید، آلفا اسید لینولنیک و اسید استاریک است که همگی این مواد می‌توانند نقش موثری در سلامت قلب و عروق بدن داشته باشند.

  • آرد سهن در داشتن پوست و موی رویایی، به شما کمک می‌کند:

جوانه گندم سرشار از انواع مواد آنتی اکسیدانی و ویتامین‌ها است. یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌هایی که پوست و موی شما برای داشتن ساختمانی سالم و ظاهری زیبا به آن نیاز دارند، ویتامین E است. خوشبختانه جوانه گندم دارای میزان زیادی ویتامین E است که می‌تواند پوست و موی شما را آب‌رسانی کند. از دیگر خواص جوانه گندم می‌توان به خاصیت ضدپیری آن اشاره کرد. مواد آنتی اکسیدانی این منبع غنی گیاهی، می‌توانند روند پیری و در نتیجه پدید آمدن چین و چروک‌های ریز و درشت را کند کنند.

  • آرد سهن، دوست‌دار دستگاه گوارش شما:

جوانه گندم حاوی فیبرهای گیاهی ضروری برای دستگاه گوارش است. مصرف میزان مناسب این فیبرها به دستگاه گوارش کمک می‌کند تا به آرامی و به دور از مشکل، وظایف خود را انجام دهد.

از دیگر خواص آرد سهن

  • ویتامین A درون جوانه گندم می‌تواند در سلامت پوست و مو، تقویت قوه بینایی، سرعت رشد کودکان و… موثر باشد.
  • جوانه گندم می‌تواند به رفع بیخوابی، اختلالات قلبی، یائسگی زودرس و… کمک کند.
  • منیزیم و سلنیوم جوانه گندم می‌توانند خطر ابتلای بدن به انواع سرطان‌ها را کاهش دهند.
  • استفاده از جوانه گندم برای افراد دچار خستگی، یبوست، دردهای عضلانی و دارای کلسترول بالا می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • جوانه گندم، یک منبع غذایی کامل و غنی برای همه افراد و خصوصا زنان باردار محسوب می‌شود.

آرد سهن یا آرد جوانه گندم، از آن دسته موادی است که استفاده از آن تاریخچه‌ای بلند و بالا دارد. شما می‌توانید با تهیه انواع غذاها و دسرها با آرد سهن، سلامتی و شادابی بدن خود را تضمین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *